Nasza pracownia rozpoczęła prace przy ołtarzu głównym z Jordanowa. Początek prac to konserwacja i restauracja części rzeźb z ołtarza - dwóch figur świętych z części centralnej i dwóch aniołów ze zwieńczenia.
Figury zachowane są w złym stanie - podłoże zostało znacznie osłabione przez działalność owadów niszczących drewno. Dodatkowo rzeźby posiadają szereg uszkodzeń mechanicznych - połamane palce u rąk, brak drobnych fragmentów i detali - miejscami rzeźby są dodatkowo popękane. Całą powierzchnię figur przemalowywano na przestrzeni wieków przynajmniej trzykrotnie. Grube warstwy wtórnych farb zalewają opracowanie snycerskie, wyoblają fragmentami powierzchnię figur.
Celem prac jest zachowanie i utrwalenie zabytkowej substancji, wzmocnienie podłoża drewnianego rzeźb, reperacje połamanych części, rekonstrukcje rzeźbiarskie niezachowanych fragmentów (palce u rąk, brakujące detale szat). Wykonane odkrywki na rzeźbach odsłoniły zachowaną warstwę oryginalnych złoceń i srebrzeń oraz zachowane karnacje postaci. Po usunięciu wtórnych warstw przemalowań zostaną uzupełnione ubytki zaprawy, warstwy malarskiej i złoceń.
Fotografie prezentują stan zachowania rzeźb, wykonane odkrywki i fragmenty odsłoniętych partii oryginalnego barokowego opracowania figur.
-
-
Fotografie stanu zachowania – widoczne przemalowania
-
-
Fotografie stanu zachowania – widoczne grube warstwy przemalowań
-
-
Fotografie stanu zachowania – widoczne grube warstwy przemalowań. Dodatkowo pęknięcia drewna
-
-
Fotografie stanu zachowania – widoczne grube warstwy przemalowań. Dodatkowo pęknięcia drewna
-
-
Fotografie stanu zachowania – widoczne grube warstwy przemalowań. Dodatkowo pęknięcia drewna
-
-
Fotografie stanu zachowania – widoczne grube warstwy przemalowań
-
-
Fotografie stanu zachowania
-
-
Zbliżenie jednej z rzeź – stan zachowania
-
-
Odwrocie figury anioła
-
-
Fotografie stanu zachowania – widoczne przemalowania
-
-
Zbliżenie dłoni – brak palców u rąk
-
-
Fotografie stanu zachowania
-
-
Fotografie stanu zachowania
-
-
Skrzydła aniołów – widoczne wtórne warstwy skorodowanej imitacji złota
-
-
Skrzydła aniołów – widoczne wtórne warstwy skorodowanej imitacji złota
-
-
Odkrywki na rzeźbie – strzałkami zaznaczone oryginalne, barokowe, zachowane warstwy karnacji, złoceń i srebrzeń
-
-
Odkrywki na rzeźbie – strzałkami zaznaczone oryginalne, barokowe, zachowane warstwy karnacji, złoceń i srebrzeń
-
-
Zachowane oryginalne barokowe złocenia i srebrzenia
-
-
Widoczny układ przemalowań – 3 warstwy przemalowań i 4 warstwa – pozostałości oryginalnej barokowej krnacji
-
-
Fragment odkrywki z oryginalnie zachowanym srebrzeniem
-
-
Fragment odkrywki z oryginalnie zachowanym barokowym srebrzeniem – srebro dodatkowo pokryte było warstwą karminowego laserunku
-
-
Odkrywki na rzeźbie – strzałkami zaznaczone oryginalne, barokowe, zachowane warstwy karnacji, złoceń i srebrzeń
-
-
Fragment odkrywki na księdze trzymanej przez jedną z postacii
-
-
Fragment oryginalnie zachowanych barokowych złoceń